Oracle en Deloitte introduceren oplossing voor nieuwe OESO-Pijler 2-richtlijnen

Oracle Fusion Cloud EPM en implementatieservices van Deloitte ondersteunen bij compliance nieuwe belastingrichtlijnen

Austin, Texas & Vilvoorde, België, 18 januari 2024 - Nieuwe functies in Oracle Fusion Cloud Enterprise Performance Management (EPM) en de implementatieservices van Deloitte stellen multinationals nu in staat te voldoen aan de aankomende OESO-Pijler 2-belastingrichtlijnen. Deze zijn per 1 januari 2024 opgelegd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). De combinatie van beide producten kan financiële experts helpen complexe belastingprocessen en -rapportage te vereenvoudigen. Ook ondersteunt de software betere afstemming tussen finance-, sales- en belastingteams door middel van end-to-end procesautomatisering.

De vernieuwde Pijler 2-vereisten van de OESO zijn de grootste verandering in de wereldwijde vennootschapsbelastingregels in decennia. De nieuwe regels creëren een wereldwijd minimumbelastingtarief van 15% en beïnvloeden financiële processen en operationele structuren van grote multinationals aanzienlijk. Bedrijven kunnen hun fiscale rapportageprocessen verbeteren met het Oracle-implementatieserviceteam van Deloitte Tax Technology Consulting en de Pijler 2-oplossing in Oracle Cloud EPM. Deze combinatie van Deloitte-expertise en Oracle-technologie helpt internationale organisaties de samenwerking te verbeteren tussen operationele teams voor o.a. belasting en finance, gegevens uit verschillende bronsystemen als het grootboek en subgrootboeken te verzamelen en beheren. Ook kunnen organisaties betere verwachtingsmodellen opstellen voor de effecten van de nieuwe richtlijnen.

"Het naleven van internationale belastingvoorschriften is zeer complex. Om efficiënt te kunnen voldoen aan de nieuwe Pijler 2-vereisten, moeten organisaties steeds grotere hoeveelheden gegevens snel kunnen verbinden en analyseren", aldus René van Gassen, directeur Tax Technology Consulting (TTC) van Deloitte Nederland. "Met de oplossingen van Oracle in combinatie met onze implementatie-expertise kunnen financiële experts effectief gebruikmaken van de technologie van Oracle om financiële en fiscale processen te verenigen en toe te zien op de naleving."

Met de nieuwe functies in Oracle Cloud EPM kunnen financiële teams complexe belastingprocessen stroomlijnen:

• Verzamelen en beheer van Pijler 2-gegevens: helpt belastingteams automatisch gegevens te verzamelen uit verschillende bedrijfssystemen, waaronder finance-, HR- en verkoopsystemen, en de gegevens zo in te delen dat ze voldoen aan de vereisten van het Pijler 2-gegevensmodel. Dit geeft een sterke audittrail en zorgt dat teams minder tijd kwijt zijn aan het verzamelen en samenvoegen van gegevens.
  • Pijler 2-taakbeheer: stroomlijnt de coördinatie en samenwerking in het gehele financiële afsluitingsproces, waardoor vertragingen tot een minimum worden beperkt. Met het eenvoudig te implementeren taakbeheer kunnen gebruikers taken toewijzen en volgen via een centraal dashboard en gebruikmaken van een eenvoudig stapsgewijs proces dat hen door hun Pijler 2-verantwoordelijkheden leidt. Dit helpt teams bij een naadloos Pijler 2-proces.
  • Pijler 2-belastingprognose en -modellering: biedt teams de mogelijkheid om belastingscenario's te voorspellen en modellering uit te voeren in Oracle Cloud EPM. Dit helpt toekomstige effecten van de nieuwe OESO-richtlijnen te voorspellen, zodat organisaties zich beter kunnen voorbereiden op het nieuwe wereldwijde minimumbelastingtarief.

"Nu multinationals zich voorbereiden op het nieuwe wereldwijde minimumbelastingtarief, zal technologie een belangrijke rol spelen in nauwkeurige en efficiënte naleving van de Pijler 2-vereisten", aldus Hari Sankar, Group Vice President, Product Management van Oracle. "De Pijler 2-oplossing in Oracle Cloud EPM biedt ingebouwde best practices en geavanceerde modelleringsfuncties, waarmee klanten controles kunnen centraliseren, de zichtbaarheid van hun belastinginformatie kunnen verbeteren, en hun belastingstrategieën kunnen aanpassen."

"Om zich voor te bereiden op de nieuwe rapportagevereisten van Pijler 2, hebben bedrijven een oplossing nodig die ondernemingsbreed gegevens verbindt en analyseert", aldus Allison Matthews, Partner, Tax Technology Consulting (TTC) Department bij Deloitte. "De combinatie van de implementatieservices van Deloitte en de Enterprise Performance Management-technologie van Oracle helpt bedrijven in de voorbereiding op deze wereldwijde veranderingen."

Oracle Cloud EPM maakt deel uit van Oracle Fusion Cloud Enterprise Resource Planning (ERP) en biedt een uitgebreide reeks functies voor Enterprise Performance Management om de financiële en operationele planning op elkaar af te stemmen, de boeken sneller te sluiten en stamgegevens te beheren.

Meer informatie over Oracle Cloud EPM staat op Oracle.com; meer informatie over de Tax Technology Services van Deloitte op Deloitte.com.

Over Oracle
​Oracle biedt geïntegreerde applicatiesuites plus een veilige, autonome infrastructuur in de Oracle Cloud. Ga voor meer informatie over Oracle (NYSE: ORCL) naar oracle.com

Over Deloitte
​Deloitte verwijst naar een of meerdere Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL)-bedrijven, haar wereldwijde netwerk van aangesloten ondernemingen en hun gelieerde entiteiten (gezamenlijk de "Deloitte-organisatie"). DTTL (ook wel "Deloitte Global" genoemd) en elk van haar aangesloten ondernemingen en gelieerde entiteiten zijn juridisch gescheiden, onafhankelijke entiteiten, die elkaar geen verplichtingen kunnen opleggen noch kunnen binden ten aanzien van derden. DTTL en elke aangesloten DTTL-onderneming en gelieerde entiteit kan alleen aansprakelijk worden gesteld voor haar eigen handelen en nalatigheden, niet voor die van elkaar. DTTL levert geen diensten aan klanten. Zie www.deloitte.com/about voor meer informatie.

​Deloitte biedt toonaangevende adviesdiensten op audit-, verzekerings-, fiscaal, juridisch en risicobeperkingsgebied aan bijna 90% van de Fortune Global 500®- en duizenden andere particuliere bedrijven. Onze mensen leveren meetbare en duurzame resultaten die het vertrouwen van het publiek in de kapitaalmarkt helpen versterken, klanten helpen transformeren en gedijen, en bijdragen aan een sterkere economie, een rechtvaardigere samenleving en een duurzame wereld. Met een lange geschiedenis van meer dan 175 jaar, is Deloitte actief in meer dan 150 landen en gebieden. Ontdek hoe de meer dan 450.000 mensen van Deloitte wereldwijd een belangrijke impact maken op www.deloitte.com

Handelsmerken
​Oracle, Java, MySQL, en NetSuite zijn geregistreerde handelsmerken van Oracle Corporation. NetSuite was het allereerste cloudbedrijf en luidde als zodanig het begin in van het nieuwe cloudcomputing-tijdperk.

​Julien Harbers
​Corporate Communications Director Oracle Benelux
​E: [email protected]

Over Oracle

Oracle biedt suites van geïntegreerde applicaties en veilige, geautomatiseerde infrastructuur in de Oracle Cloud. Voor meer informatie over Oracle (NYSE: ORCL), ga naar oracle.com.

Handelsmerken

Oracle en Java zijn geregistreerde handelsmerken van Oracle Corporation.